MIX IT LU-P!

Posted 3 years ago

‘Hoe harder hoe beter!’ Dat credo gold tot voor kort nog bij het afmixen van een tv-commercial. Mixen was verworden tot een trucje; het geluid opschroeven tot de max, wat oversturing, et voilà: onze commercial is luider dan die van de concurrent. Met weg-zappende kijkers tot gevolg… Om een eind te maken aan de schreeuwerige reclameblokken (en de vele klachten daarover), werd in 2011 een nieuwe luidheidsnorm voor televisie geïntroduceerd: LU.

 

Wat is LU?

LU staat voor Loudness Units en geeft een gemiddelde waarde voor luidheid, die wordt gemeten over tijd. Een ideale mix is 0 LU. Door de invoer van de LU-norm kan tv-geluid net als bij film worden vormgeven. De dynamiek is weer terug en daarmee ook de mogelijkheid voor echt creatief geluid. Dus kwaliteitsmixen en tv-commercials zijn niet langer vermoeiend om naar te luisteren.

 

Klinkt als eind goed, al goed?

Helaas niet. Net zoals de industrie destijds met limiters kwam, om een commercial nog luider te maken, bestaan er inmiddels ‘handige‘ plug-ins. Hiermee kun je door een druk op de knop de audiofile ‘normaliseren‘ naar de huidige uitzendnorm. Maar een preset maakt geen onderscheid tussen bijvoorbeeld muziek en voice-over. Net als de Auto Color-knop in Photoshop, kijkt de plug-in alleen naar waarden en zit er daardoor meestal naast. Omdat de meting over tijd gaat, kan de muziek alle dynamische ruimte opslokken. Gevolg: de belangrijke voice-over valt weg.

 

Emotie met je oren

Het is niet de bedoeling hier een belerend stukje van te maken, maar toch: een goede tv-mix maak je niet met een knopje, maar met je oren. Een sound designer/geluidstechnicus weet waar je volume kunt weglaten en waar je het juist toevoegt. Om bijvoorbeeld spanning op te bouwen. Of een pay-off goed te laten opvallen. Maar vooral ook om er ‘gevoel’ in te leggen.

 

Toch zelf doen?

Mixen voor tv is net als in de Italiaanse keuken; hoe minder ingrediënten, hoe meer je proeft. Essentieel voor het eindresultaat is dan ook de volgende tip: prop je commercial niet helemaal vol met muziek en tekst. Gebruik de dynamische ruimte functioneel. Creëer ‘lucht’ met voldoende zachte passages. Dan kun je flink uithalen waar dat nodig is. Of zoals Miles Davis al aangaf: ‘it’s the notes you don’t play that are sometimes the most important ones.’

 

Foto: Miles Davis — Canada 1985 / Anton Corbijn